Uitzonderlijke premie voor flexwerkers op komst

De laatste jaren hebben we in de cultuursector heel wat meegemaakt. Deze turbulente tijden hebben veel geëist van medewerkers in de podiumkunsten- en muzieksector en niet in het minst van medewerkers die met tijdelijke contracten aan de slag zijn.

We vroegen aan de werkgevers en de bevoegde minister meer aandacht voor de bijzondere situatie van flexwerkers in de sector. In het kader van het VIA akkoord voor de kunsten, konden we extra middelen verkrijgen om de kosten die gemaakt worden door freelancers te compenseren. Hiervoor is jaarlijks een budget van € 227.500 voorzien dat door het Sociaal Fonds verdeeld zal worden.

In eerste instantie zullen we dit budget via een uitzonderlijke premie betalen voor de afgelopen jaren aan alle medewerkers met contracten korter dan vier maanden. We beginnen in september met het verdelen van het budget van 2021. Dat gebeurt op basis van de prestaties in 2020. De premie voor 2021 werd vastgelegd op € 450 voor wie voltijds aan de slag was. Kort daarna zal het budget van 2022 verdeeld worden.

Deze premie komt bovenop de maatregelen die eerder zijn ingegaan:
• het sectoraal opleidingskrediet werd opengesteld voor iedereen die minstens 10 dagen in de sector heeft gewerkt
• flexwerkers kunnen ook beroep doen op het loopbaancentrum INTER.MEZZO
• we kregen middelen om het bezoek aan een psycholoog of psychotherapeut (WeSupport) toegankelijker te maken
• er werden afspraken op punt gesteld om tot te komenfair practice

Deze opdrachten worden uitgevoerd door het Sociaal Fonds Podiumkunsten. Dit wordt beheerd door de werkgevers en de vakbonden van de sector.

Als Cultuurvakbond zijn wij telkens de drijvende kracht achter deze maatregelen. We zullen ons blijven inzetten voor betere lonen en betere werkomstandigheden voor iedereen die werkt in de kunsten. Daar kan je op rekenen.

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in de cultuursector? Schrijf je in op onze nieuwsbrief of volg onze sociale media voor updates.